Asiantuntijan henkilöbrändäys – ollako vai eikö olla?

Millaisia intohimoja henkilöbrändäys sinussa herättää? Kannattaako asiantuntijan olla brändi?

Maija-Leena Rissanen

Viime aikoina olen toistuvasti törmännyt aiheeseen henkilöbrändääminen. Erityisesti siihen kuinka jokaisen palveluntuottajan ja asiantuntijan tulisi tietoisesti brändätä itsensä edistääkseen omaa asiaansa tai bisnestään. Sinänsä aihe ei ole mitenkään uusi tai tämän aikakauden tuotosta, vaan kyllä henkilöbrändäämistä on tapahtunut jo ammoisina aikoina. Aina vaan ei ehkä ole puhuttu niin selkeästi brändistä, tuotemerkistä tai ominaisuusleimasta ihmisten kohdalla.

Brändi on lähtökohtaisesti hyvin selkeä käsite, kun puhutaan tuotteista ja fyysisistä tavaramerkeistä, mutta henkilöbrändi voi herättää enemmän intohimoja puolesta tai vastaan. Brändiin liitetään usein joku arvolupaus ja ilme. Myös henkilöbrändillä voit tunnistautua jonkun ryhmän, osaamisen tai tekemisen toimijaksi. Erityisesti jos olet asiantuntija, joka on oma tuotteensa, henkilöbrändin merkitystä ei voi vähätellä ammattimaisen maineen osana.

Henkilöbrändiä miettiessäni ihan ensimmäiseksi tuli mieleeni tietysti Jari Sarasvuo. Varmasti muitakin on aina ollut, mutta omalla urallani hän on ollut ehkä se ensimmäinen, jonka tekemisiin rupesin kiinnittämään huomiota ja jota kuvailisin sanalla henkilöbrändi. Hänellä on ollut erilaiset vaikuttamiskanavat hallussa (Tv, radio, yrityksensä jne.) ja hän on rohkeasti pannut itseään likoon erilaisissa esiin tuomissaan aiheissa. Ja mikä hienointa, paljon on myös puhetta ja aiheita bisneksien ja elämän suhteen, mitä hän on tuonut esille, joihin voin samastua ja uskoa. Asiantuntija, mediapersoona, persoonallinen henkilö, yrittäjä, tunnettava, erilainen, omaperäinen. Siinä muutamia sanoja ja assosiaatioita, joita tulee hänestä mieleeni. Ja uskon, että osa hänen menestyksestään perustuukin juuri tähän henkilökohtaiseen brändiin.

Sittemmin moni konsultti onkin ehkä halunnut ”tehdä sarasvuot” ja löytää itselleen oman leiman, brändin, jolla luoda uskottavuutta ja helpottaa viestintää omista palveluistaan.

Miksi yleensäkin asiantuntijan pitäisi ja kannattaisi rakentaa itsestään brändi?

“Harva meistä toimii aloilla, missä ei olisi ollenkaan kilpailua. Kaikki brändit joutuvat markkinoimaan ja mainostamaan.”

Miksi kannattaa luoda henkilöbrändiä?

Faktahan on, että kaikki brändit joutuvat markkinoimaan ja mainostamaan, jopa ne tunnetutkin kuten Coca-Cola tai vaikka Tony Robbins, sillä markkinoille on yleensä aina tunkua. Harva meistä toimii aloilla, missä ei olisi ollenkaan kilpailua. Tai että asiakkaita automaattisesti tulisi ovista ja ikkunoista. Lisäksi jos ajatellaan, että koska joitakin määrätyn tyyppisiä palveluja on vaikea kokeilla etukäteen, niin ne valitaan mielikuvien perusteella. Näin ollen on selkeää, että markkinointi ja mainonta on pakollista liiketoimien edistämiseksi myös asiantuntijoille ja heidän edustamiselleen palveluille.

Brändi helpottaa markkinointia. Voit luoda selkeän visuaalisen ilmeen itsellesi (tai tuotteillesi) ja laatia houkuttavan arvolupauksen, joita toistuvasti esiin tuomalla pystyt johdonmukaisesti muistuttamaan kohdeyleisöäsi, siis potentiaalisia asiakkaitasi, itsestäsi. Tyypillisesti ihmiset muistavat näkemäänsä ja, jos ilmeesi ja lupauksesi on johdonmukainen, vahvistat sillä omaan viestintääsi.

Asiantuntijan brändäämisessä tietysti on tärkeää tuoda esiin itseään oikeassa kontekstissä, eli vaikuttaa kanavissa, missä potentiaaliset asiakkaasikin ovat. Tämän päivän somemaailmassa tuodaan esiin 4 kovan K:n periaatetta, eli kuuntele, keskustele, kannusta ja kiitä, niin vähän ajan kuluessa olet saanut itsellesi yleisöä, joka tunnistaa tyylisi ja roolisi.

Mistä asiantuntijan henkilöbrändi rakentuu?

Henkilöbrändin luomiseksi selkeitä vaikutuskanavia ovat eri sosiaaliset mediat. Mediavalinta tietysti on henkilökohtainen juttu, mutta kannattaa miettiä, missä se oma kohdeyleisö liikkuu. Itselleni on ollut uutta, että perinteinen cv-pohjainen LinkedIn on enenevästi myös keskustelukanava ja ammattilaiset viettävät sielläkin aikaa toistensa tuotoksia lukien, kommentoiden ja keskustellen.

Myös Facebook kunnostautuu tunnetusti hyvänä foorumina monelle bisnekselle. Voit luoda sekä henkilöprofiilin että yrityksellesi omat sivut. Näin voit luoda uskottavuutta yrittäjänä yrityssivullasi sekä laajentaa kuvaasi omilla henkilökohtaisilla sivuilla brändiäsi vahvistaen sekä tuoda persoonaasi esille siellä yksityisenä ihmisenä. Facebook tarjoaa yrityssivuille paljon työkaluja maksulliseen mainontaan sekä riittävästi ilmaista analytiikkaa, mikäli haluat seurata liikennettä ja kävijämääriä sivuillasi (tämä tietysti on suositeltavaa ja kannattaa aina tehdäkin).

Edellä jo viittasin vaikuttamiskeinoihin – 4 K:hon, eli somessa on tärkeää osallistuminen. Tuotat itse materiaalia omasta tekemisestäsi ja keskustelet muiden kiinnostavista aiheista. Ja se tärkein varsinkin nopeissa kanavissa on, kannustaminen ja kiittäminen. Tykkää-nappulaa kannattaa painaa, etenkin jos aiheet ovat sinulle lähellä sydäntä tai bisneksellesi oikeita asioita. Vastavuoroisuus on tärkeää.

Oman tuotannon osalta olennaista on säännöllisyys. Pidätpä blogia, tai päivitätpä facebookia yrityksesi lukuun, niin kannattaa riittävän usein laittaa päivitystä ja sisältöä. Suuren yleisön keränneet yrittäjät suosittelevat jopa 2-3 postausta per viikko. Itse uskon, että hiukan maltillisempikin tahti riittää. Uskon, että toimialasi vaikuttaa päivitystarpeeseen. Huomaa myöskin, että samaa artikkelimateriaalia voit kierrättää eri medioissa. Vinkkinä myös tuon esille, että juuri blogit ja muut vastaavat päivitykset päivittävät esim. kotisivujasi (siis mikäli blogi siellä). Näillä keinoin kerrot myös esimerkiksi Google-hakukoneelle, että sivusi ovat ajan tasalla. Tämä nostaa näkyvyyttäsi myös hakukoneissa.

Tarinat ovat tärkeitä. Mikäli voit olla konkreettinen ja luoda tarinalla näkökulman omaan asiantuntevuuteesi, niin se on suositeltava tapa viestiä.

Brändin luominen vie aina aikaa. Se ei synny hetkessä. Systemaattisella tavalla voit itse vaikuttaa siihen. Luota omaan näkemykseesi. Et voi olla brändi ilman omaa näkökulmaa keskusteluihin. Ja aina ei tarvitse tuutata sitä omaa tuotettaan joka postaukseen. Kyllä ne osaamiset tulevat esille jo keskusteluistasi!

Millainen on hyvä brändi?

Jos henkilöbrändin rakentaminen tuntuu työläältä prosessilta, niin yksi järjen sananen lienee kohdallaan. Mikään brändi ei voi olla päälle liimattu. Kaikki lähtee aitoudesta. Potentiaaliset asiakkaasi aistivat nopeasti, mikäli rallatat opittuja asioita, etkä ole aito, oma itsesi. Tee sitä mitä rakastat. Ole selkeä ja johdonmukainen henkilöbrändisi suhteen.

Brändin tulisi heijastaa omia arvojasi. Ihmiset myöskin B2B-kaupassa tekevät hankintavalintoja arvojensa mukaisesti. Sanotaan, että arvot muodostavat yrityksen kulttuurin ja että yritykset, joilla on vahva kulttuuri ja arvot, menestyvät. En mene tässä pitemmälle arvokeskusteluun, sillä se ansaitsee ihan oman postauksensa.

Jotkut menevät niin pitkälle henkilöbrändinsä rakentamisessa, että muokkaavat ulkonäköään pukeutumalla määrätyllä tavalla. Mielestäni tämä ei ole tarpeen. Mutta mikäli tykkäät olla tunnistettava, niin anna palaa. Tämänkin pitää lähteä itsestäsi. Myynti-iltamien Pasi Rautio vahattuine viiksineen ja pukuineen on oma lukunsa, ja ihan ok, ja ennen kaikkea hyvä puhuja ja myynnin asiantuntija. Ja luulenpa, että Ville Haapasalon musta habitus ja ainainen musta pipo matkaohjelmissa on myöskin ihan brändivalinta. Ole rohkeasti oma itsesi!

Hyvä brändi on siis aito ja tunnistettava sekä heijastaa asiantuntija(yrittäjä)n omia arvoja. 

Ujo suomalainen voi kokea haastetta itsensä brändäämisessä

Jos edelleen oman itsensä brändääminen tökkii, niin muutama lohdun sana. Et voi siis helposti tehdä brändiövereitä ts. tehdä liikaa oman maineesi ja ominaisleimasi eteen, sillä henkilöbrändisi eteen joudut tekemään töitä ajan kanssa. Uskottavuus ja luottamus osaamiseesi syntyvät vain tekemällä ja olemalla aito asia ja tekemällä toistuvasti johdonmukaista työtä! Yksi moka tai väärä yritys ei kaada uskottavuuttasi.  Brändinsä eteen voi johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti työskennellä.

Onkohan jossain tilastoa tai mittauksia henkilöbrändien suhteen, samalla lailla kuin mitataan esimerkiksi yritysten brändiä ja mainetta? Kenellä olisi arvokkain tai muilla mittareilla tunnetuin henkilöbrändi?

Tätä kirjoittaessani keksin muuten uuden ammatinkin tai palvelun (…bisnesidean saa osaava pölliä…), brändistylisti, henkilö, joka auttaa yrittäjää brändäämään itsensä yrityksensä keulakuvaksi: arvolupaus, ominaisuudet, visuaalinen, ilme, toimintamallit jne. Onnistuisiko? Vai meneekö normisti mainostoimistojen piikkiin?

Millaisia mietteitä henkilöbrändääminen sinussa herättää?

Close Menu