Helmikuun Haaste

Kuinka laatia toimiva markkinointisuunnitelma yrityksellesi 10 päivässä

Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!

PÄIVÄN  5 TEHTÄVÄ

Maija-Leena Rissanen

Toimialasi sesongit

Intro

Tuntuuko sinusta, että markkinointisi ei tuota selkeästi hyötyä? Tai tulee markkinoitua lähtökohtaisesti liian vähän? Jotain pitäisi tehdä, mutta ideat ovat hukassa ja ei aina keksi mitä tehdä?

Markkinointi ei ole rakettitiedettä, vaan selkeällä tavoitteellisella suunnittelulla voit saada paljon aikaan pienilläkin resursseilla.

Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!

Alla päivän 5 tarina ja tehtävä. 

“Menestyminen ei ole lopullista; epäonnistuminen ei ole kohtalokasta. Se, millä on merkitystä, on rohkeus jatkaa.”

– Winston Churchill

#5: Tunnista toimialasi sesongit ja asiakastarpeiden vaihtelevuus

Moni yrittäjä tuskailee, että markkinoinnille ei riitä aikaa. Tämä tietysti voi olla totta silloin kuin asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista eli sesonkina. Monella toimialalla kysyntä on kuitenkin selkeästi aikaan sidottua eli sesonkimaista. Markkinointisuunnitelman ja markkinoinnin näkökulmasta onkin hyvä tunnistaa ja tietää oman toiminnan kysynnän ja tarjonnan vaihtelut.

Sesonkimaisuuden tunnistamiseen hyvä työkalu on perinteinen kalenteri. Jos olet jo pitempään toiminut yrittäjänä, pystyt omasta kassavirrastasi ja mahdollisesta varauskalenteristasi päättelemään millainen vaihtelu toiminnassasi on. Ideaalista olisi pystyä laatimaan markkinointimateriaalia silloin, kun siihen on aikaa ja julkaisemaan sitä ajastetusti sitten tarpeen mukaan tasoittamaan kysyntää. Tarjouskampanjoiden pitäminen hiljaisella ajalla on puolestaan yksi selkeä keino luoda kysyntää, kun muuten olisi vähäinen asiakasvirta.

Joillakin aloilla kysynnän vaihtelu voi olla hyvinkin lyhytkestoista, ja markkinoijan pitäisi pystyä reagoimaan tähän. Digitaalisilla markkinointikeinoilla ja markkinoinnin automaatiolla voit vastata tähän tarpeeseen. Yksi esimerkki tästä on isompien verkkokauppojen jopa viikonpäivien mukaan vaihtuvat tarjoukset. Ei ole mikään salaisuus, että jos haluat jotain ostaa verkkokaupasta, niin kannattaa kurkkia keskellä viikkoa tiistaina tai keskiviikkona, voit löytää tarjouksia. Tämä perustuu siihen, että erityisesti kuluttajakaupassa potentiaaliset asiakkaat ehtivät surfata ja ostella viikonloppuisin enemmän kuin arki-iltaisin. Tiistaitarjoukset ja keskiviikonkevennykset saattavat olla yrittäjälle keino tasoittaa kysyntää koko viikolle.

Toinen näkökulma sesonkimaisuuteen tulee tuotteistamisen puolelta. Fiksu yrittäjä voi ohjata kysyntää myös hinnoittelemalla tuotteitaan ja palvelujaan sesongin ja kysynnän mukaan. Keskusteltaessa yrittäjien kanssa, tämä jakaa mielipiteitä. Mutta onko parempi myydä (hoito)palvelu kuin pitää tyhjää esimerkiksi keskellä päivää? Sama homma, eri hinta, eri aika, mutta parempi tilanne kuin nollatulo? Esimerkkejä löytyy: kuntosalien seniorikortit ja muut päiväkortit/rajoitettu aika (esim. 09:00-16:00), hiusten leikkuu -15% arkena klo 10-14 jne.

Päivän numero 5 tehtävä kuuluu:

Ota kalenteri esiin ja merkitse siihen kuukausittain ja viikoittain omien tuotteidesi ja palvelujesi kysyntä ja toimintasi kiireajat, sesongit. Mieti myös mitkä asiat vaikuttavat tähän kysynnän vaihteluun (tähän auttaa laatimasi ihanneasiakasprofiili ja asiakkaan tarpeiden tunnistaminen).

Mieti toimenpiteitä, joilla voisit kysyntää tasoittaa myös hiljaisille ajoille.

Listaa ideat ja priorisoi ne sen mukaan, mitkä ovat helposti toteutettavia kehittämisideoita ja mitkä vaativat enemmän ponnisteluja ja toiminnan kehittämistä, mutta voisivat toimia omassa liiketoiminnassasi.

Vastaa