Käytännön vinkkejä kotisivujen laatimiseksi hakukoneystävällisemmäksi

Kotisivut on mahdollista laatia hakukoneystävällisemmiksi kotikonsteinkin.

Maija-Leena Rissanen

Yksinyrittäjä vastaa itse omasta näkyvyydestään

H niin kuin heinäkuu? Tai H niin kuin hakukoneoptimointi?

Niin kuin moni yksinyrittäjä teen itse omaa markkinointiani. Osaksi tietysti tämä on minulle luontaista, kun olen markkinoinnin parissa puuhannut melkein koko työikäni ja yritän myös tarjota osaamistani laajemmassa kuvassa muillekin muun muassa strategisen markkinoinnin neuvontana ja suunnitteluna.

Olen muun muassa itse laatinut omat kotisivuni ja oppinut matkan varrella monta asiaa. Julkaisujärjestelmät ovat lähtökohtaisesti olleet tuttuja jo aiemmin, mutta isossa yrityksessä ”joku muu” on laatinut pelisäännöt, valinnut järjestelmät, ohjeistanut formaatit ja fontit yms. ja omalle osalle on jäänyt toteuttaa niissä puitteissa mielikuvitusta räjäyttävää mainontaa ja viestintää paikallisesti (…iso HAH…asiantuntijayrityksen sininen värimaailma, eipä juuri vapausasteita olla luova).

Tavoitteenani ei ole tässä haukkua isoa firmaa, vaan tuoda esiin kuinka paljon vapautta pienenä yrittäjänä on miettiä omaa näkyvyyttään ja toteuttaa omaa näkemystään omasta toiminnastaan markkinoinnin keinoin kotisivuilla. Ajattelin listata hiukan tämän matkan varrella saamiani oppeja toisille yrittäjille. Jospa näistä vinkeistä olisi hyötyä toisellekin oman bisneksen pyörittäjälle, joka miettii omaa näkyvyyttään ja markkinointia täällä digimaailmassa, siis esimerkiksi kotisivut.

Hyvät ja selkeät kotisivut yhteystietoineen ja -mikäli relevanttia- sähköisine ajanvarauksineen tai verkkokauppoineen ovat tätä päivää ja ihan pakko olla joka yrityksellä, suurella tai pienellä, vaikka tarjoisit vain paikallisia palveluja.

Tässä muutamia vinkkejä ja ajatuksia, mitä kannattaa huomioida omien kotisivujen laadinnassa.

Selkeät kotisivut ovat yrityksen ensisijainen käyntikortti

Mielestäni on kaksi tapaa lähestyä kotisivujen laatimista: tekninen ja strateginen. Tekninen on sitä, mitä moni kokee hankalaksi, eli joku taho tekee sinulle pohjat ja sitten itse kirjoittelet mitä tarvitset. Tai tekee ehkä kokonaan, ehkä laittaen sinne tekstit [sinun ohjeittesi mukaan] jne.  Lisäksi tietysti hakukonenäkyvyys ja optimointi on osa tätä prosessia (…toivon niin…). Kirjoitan siitä erikseen toisessa osiossa alla.

Strateginen puolestaan pohtii enemmän, mitä kotisivusi voisivat olla. Miten ne tuovat esiin yritystäsi, sinua yrittäjänä, omaa tiimiäsi, palvelujasi, tapaasi toimia, miten erottaudut kilpailijoista jne. Eli tämä olisi mielestäni se tärkeä juttu koko suunnitteluprosessissa. Kannattaa käyttää aikaa ja pohtia, miten juuri sinun yrityksesi erottautuu muista ja saako mahdolliset asiakkaat riittävästi tietoa osatakseen tehdä valinnan juuri sinun yrityksesi tuotteista ja palveluista.

Eli palvele asiakastasi jo kotisivuilla! Selkeät tuote- ja palvelukuvaukset, mitä asiakas saa, mitä maksaa, jne. tuovat uskottavuutta toimintaasi. Tarinat yrityksestäsi ja visioistasi laajentavat kuvaa siitä, mitä haluat asiakkaillesi tarjota.

Jos toimit alalla, mikä ei ole kaikille muille ihan selvää, niin kannattaa kertoa siitä mitä hyötyä juuri sinun palveluistasi on asiakkaalle. Ehkäpä kannattaa linkittää muiden sivustojen asiasisältöä, joka tukee viestiäsi. Linkittäminen on verkossa tärkeää myös näkyvyyden takia.

Eli sisältövinkit ovat:

1) mieti tarkkaan mitä halua viestittää, mitkä ovat ydinviestejäsi

2) puhu sitä kieltä kenelle pyrit kirjoittamaan (asiantuntijat sortuvat usein kirjoittamaan toisille asiantuntijoille 😊)

3) selkeys on tärkeää

4) kerro ja palvele asiakasta jo sivuillasi esimerkiksi linkittämällä lisätietoon muilla sivuilla tai tarjoamalla sähköinen ajanvaraus tai ostomahdollisuus verkossa (mikäli relevanttia)

Kotisivut voidaan laatia hakukoneystävällisiksi

Tämä on osuus, jonka olisin halunnut tietää ja ymmärtää, kun eka kertaa laadin sivujeni sisältöä. Mutta eipä hätää, jälkeenkin päin voi tehdä muutoksia ja saada sivuja hakukoneystävällisemmiksi. Tätä puuhaa olenkin ollut tässä heinäkuussa tekemässä oikein urakalla.

Eli maallikkotermein, mitä voit tehdä hakukoneystävällisten sivujen suhteen (itse):

Eka juttu on tietysti jo kyllästymiseen asti jauhettu mobiiliresponsiivisuus. Siis että sivusi skaalautuvat automaattisesti pienempään ruutuun selkeästi luettavaksi. Enenevästi ihmiset selaavat internettisisältöä kännykällä tai tabletilla. Jos yrityksesi palvelu on sellainen, mihin kuluttaja tekee päätöksen tyyliin ”tässä ja nyt”, hyödyt yrittäjänä siitä, jos sivusi palvelevat häntä pienellä ruudulla. Ravintolat, kampaamot, kauneushoitolat, autokorjaamot jne. mobiili ohjaa varmasti asiakasvirtaa teille, jos sivut ovat selkeät ja tiedot helposti saatavilla.

Toinen asia liittyy edellä olleisiin sisältövinkkeihin. Ei ole ollenkaan sama juttu, mitä tai miten sinne sivuille kirjoitat. Voi tulla yllätyksenä, että hakukoneet suosivat pitkää sisältöä tai että kannattaa toistaa omaa pääteemaa tai viestiä sivuilla sekä käyttää selkeästi niitä sanoja, millä haluat tulla löydetyksi.

Itse puuhastelin tässä jälkikäteen juuri tätä tekstien editointia edellisen suhteen omilla sivuillani. Hakukonemaailman SEO titlet, slugit, metadatat ja snippetit tulivat tutuiksi. Eli siis suomeksi: on mahdollista jo sivujen laatimisen yhteydessä sisällyttää oma pääviestisi ja laatia hakukoneille sopivasti otsikoita ja sisältötietoa, jotta hakukoneet osaavat sisältösi indeksoida eli tehdä sen hakukoneelle nähtäväksi. Ne näyttävät tätä sisältöä yhteenvetona hakusanahauissa siten, että sisältö on hakijalle mielekästä ja selkokielistä ja ohjaa tulemaan sivuillesi.

Oli jotenkin innostavaa, kun lataamani kotisivutyökalun lisäosa erikseen kehui, jos osuin laatimaan sille mieleisesti tekstini. Itse tuossa prosessissa kirkastin kyllä omat ajatukseni, että mikä on minun pääviestini minkäkin palvelun osalta tai miksi siitä on asiakkaalle hyötyä. Ei ollenkaan huono mietintäkohde? Samalla tuli myös sivujen sisältöä päivitettyä ja katsastettua, että edelleen ovat ajankohtaisia.

Hakukoneoptimointityöni omien sivujen suhteen on edelleen kesken. Yksi tapa lisätä näkyvyyttä on tietysti huolehtia siitä, että sivut latautuvat nopeasti. Tähän voi vaikuttaa mm. kuvien optimoinnilla. Eli että muuttaa kuvat tallennusmuotoon, joka vie vähemmän tilaa. Lisäksi jokainen kuva pitäisi otsikoida (ainakin tiedostotasolla, vaikka siis sivulla ei olisi kuvatekstejä) omaa viestintää tukevasti, jotta hakukone osaa niitäkin ymmärtää. Lisäksi saan miettiä, miten linkitän sivujani lisää, sillä hakukoneet tykkäävät siitä, että linkkejä on sisällöissä sekä ulkoisesti sivuille, että sisäisiä omien sivujen sisällä. Tämä on oman pohdinnan paikka. Vanha sanonta toimii internetissäkin: “I scratch your back and you scratch mine.” Eli vapaasti suomennettuna se voisi olla: “Linkkaa ja vinkkaa?”

Eli yhteenvetona hakukonenäkyvyyden osalta kotisivuvinkkejä:

5) Mobiiliresponsiivisuus on tärkeää. Hoida edes tämä kuntoon, jollei jo ole.

6) Hakusanat ovat tarpeellisia hakukonenäkyvyyden suhteen. Mieti millä sanoilla sinun asiakkaasi voisivat palvelujasi hakea ja käytä niitä jo sisältönä.

7) Avainviestin toistaminen on hyvä juttu (vaikka voi tuntua hölmöltä kirjoittaessa).

8) Tekstin pituudella on merkitystä. Minulla ohjelma suositti minimi 300 sanaa per sivu.

9) Hyödynnä hakukoneohjelmaa kotisivujen sisällön laadinnassa.

10) Kuvien optimointi on suositeltavaa sivujen latausnopeuden lisäämiseksi ja toisaalta viestisi vahvistamiseksi.

11) Laita sivuille linkkejä ulkoisiin kohteisiin ja sisäisesti. Hakukone tykkää. Linkkaa ja vinkkaa hyvä sisältö, jolla palvelet omaa asiakastasi.

No toimiiko se hakukoneoptimointi kotisivuilla?

Itselläni kotisivuilla on myös blogi. Kirjoituksissani tuon esille ajatuksiani ja osaamistani asiantuntijana. Nämä muodostavat olennaisen osan sivuistani.

Aloitinkin oman optimointityön tästä osiosta muutama päivä sitten. Ja, kas kummaa, hiljaisessa heinäkuussa muutama vanha juttu olikin saanut lukijan.

Ja jos jotain kiinnostaa, niin työkaluinani näissä puuhissa on minulla WordPress-alusta kotisivuille ja lisäosana latasin Yoast plug-inin, jolla voin hakukoneoptimoida sisältöä.

Toivottavasti sait jotain uutta vinkkiä tästä maallikkokirjoituksesta monimutkaisesta ja alati muuttuvasta kotisivu- ja hakukonemaailmasta. Ei muuta kuin kokeilemaan!

Close Menu