Helmikuun Haaste

Kuinka laatia toimiva markkinointisuunnitelma yrityksellesi 10 päivässä

Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!

PÄIVÄN  3 TEHTÄVÄ

Maija-Leena Rissanen

Ihanneasiakasprofiilit kuntoon

Intro

Tuntuuko sinusta, että markkinointisi ei tuota selkeästi hyötyä? Tai tulee markkinoitua lähtökohtaisesti liian vähän? Jotain pitäisi tehdä, mutta ideat ovat hukassa ja ei aina keksi mitä tehdä?

Markkinointi ei ole rakettitiedettä, vaan selkeällä tavoitteellisella suunnittelulla voit saada paljon aikaan pienilläkin resursseilla.

Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!

Alla päivän 3 tarina ja tehtävä. 

“Aseta itsesi asiakkaasi asemaan miettiessäsi yrityksesi markkinointia. “

#3: Selkeytä ketkä ovat asiakkaitasi ja jumppaa jo vihdoinkin ihanneasiakasprofiilisi kuntoon

A niin asiakkaat. Yksi koko harvoin sopii kaikille, samoin yksi viesti ei tavoita kaikkia. Tarvitaan selkeä asiakassegmentointi eli asiakkaiden jaottelu yrityksen toimintaan nähden sopiviin ryhmiin. Puhutaan paljon tavoiteasiakkaista ja ihanneasiakasprofiileista. Ne kannattaa laatia, niin on paljon helpompaa suunnata omaa markkinointiviestintää, kun on konkreettinen asiakas, jolle puhut.

Hyvä tapa olisi tietysti kerätä asiakasdataa omista asiakkaista ja analysoida sitä ja tunnistaa ketkä ovat juuri sinun yrityksesi tavoitellumpia asiakastyyppejä. Varsinaisten ihanneasiakasprofiilien laatimiseksi olennaista on määrittää, mitkä ovat tämän asiakkaan tyypilliset tarpeet, miksi ja kuinka hän ostaa, mistä hänet tavoittaa markkinointiviestillä. Usein yritykset laativat esimerkkihenkilön profiilia kuvaamaan, jolloin konkreettisten markkinointitoimien suunnittelu on helpompaa.

Päivän numero 3 tehtävä kuuluu:

Päivän numero 3 tehtävä kuuluu:

Hahmottele oman yrityksesi parhaimmat asiakkaat ja asiakasryhmät. Tunnista myös uusia potentiaalisia asiakkaita, joita haluaisit kasvua tavoitellen saavuttaa. Kannattaa pohtia ainakin seuraavia asioita:

  • millainen on tämän asiakasryhmän tyypillinen edustaja (ikä, sukupuoli, muita ominaisuuksia, valta päättää, arvostukset)
  • mistä nämä asiakkaat voi tavoittaa
  • millaisia tarpeita heillä on
  • miten tekevät ostopäätöksiä
  • muita tekijöitä (hintatietoisuus, hankintaprosessin pituus, mikä on relevanttia juuri sinun toimialalla)

Voit myös saada vinkkejä ihanneasiakaprofiilin tekoon videoltani: https://www.facebook.com/arcticideas/videos/3313710315338242/

Vastaa