Helmikuun Haaste

Kuinka laatia toimiva markkinointisuunnitelma yrityksellesi 10 päivässä

Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!

PÄIVÄN  9 TEHTÄVÄ

Maija-Leena Rissanen

Onnistumisen mittarit

Intro

Tuntuuko sinusta, että markkinointisi ei tuota selkeästi hyötyä? Tai tulee markkinoitua lähtökohtaisesti liian vähän? Jotain pitäisi tehdä, mutta ideat ovat hukassa ja ei aina keksi mitä tehdä?

Markkinointi ei ole rakettitiedettä, vaan selkeällä tavoitteellisella suunnittelulla voit saada paljon aikaan pienilläkin resursseilla.

Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!

Alla päivän 9 tarina ja tehtävä. 

“Tähtääminen ei riitä, sinun pitää osua.” -saksalainen sananlasku

#9: Laadi itsellesi mittarit, joilla mittaat onnistumistasi

Päivän numero 9 teemana on onnistumisen mittarit.

Markkinointi ja sen suunnittelu ja toteuttaminen on kivaa. Mutta vielä kivampaa on katsoa ja seurata, miten markkinointi puree ja pureeko se ollenkaan.

Puhuin jo mittareista päivän 1 kohdalla. Onnistuaksesi markkinoinnissa, sinun kannattaa alkaa seuraamaan erilaisia tunnuslukuja. Digitaaliset työkalut tarjoavat lähtökohtaisesti erilaisia analytiikkaominaisuuksia (esim. Google Analytics kotisivuseurantaan). Jos jaksat perehtyä hiukan erilaisiin tunnuslukuihin ja miettiä, mitä ne sinulle kertovat, saat oivan ohjaustyökalun omaan markkinointiisi.

Liikevaihdon kasvu on tietysti hyvä mittari. Kannattaa aina kysellä uusilta asiakkailta, mistä he sinut ovat löytäneet. Saat siitä tietoa, miten markkinointisi puree ja esimerkiksi ovatko verkostot tai ovatko suositukset ja referenssit tapoja löytää juuri sinun palvelusi.

Päivän numero 9 tehtävä kuuluu:

Päivän 9 tehtävä kuuluu:

Mieti miten voit mitata onnistumista markkinoinnissasi laatimalla itsellesi 2-3 selkeää SMART-tavoitetta vuositasolla. Liikevaihdon kasvu, toiminnan kehittäminen jossakin määräajassa, uuden markkinoinnin työkalun käyttöönottaminen, varausten kasvu tarjouskampanjan tiimoilta, asiakastyytyväisyyden kasvu jne. voivat myös toimia mittareinasi.

Mikäli ryhdyt lyhempiaikaisiin kampanjointeihin, mieti aina kampanjaan sopivat mittarit.

Vastaa