SOMESUUNNITELMALLA SUTINAA BISNEKSIIN

Millainen on hyvä somesuunnitelma?

Pää tyhjä, mutta jotain pitäisi päivittää? Somesuunnitelma auttaa kohdistamaan viestisi oikein ja tukee yrityksesi tavoitteita. Lue kuinka voit onnistua yrityksesi somettamisessa.

Maija-Leena Rissanen

Mitä hyötyä on somekalenterista?

Haluatko vinkkejä hyvään somesuunnitelmaan?

Otetaan kaksi esimerkkiä:

Kampaaja-Kaisa avaa liikkeensä maanantaina ja tarkastelee tilauskirjaansa todeten, että päivän eka asiakas tulee vasta lounaan jälkeen ja aikaa on tehdä muita asioita. Tiistaikin näyttää kohtuuhiljaiselta. Loppuviikko onkin tavanomaiseen tapaan täyttä. Onhan elokuu ja koulujen aloitusten aika ja moni palaa vielä lomiltaankin. Kaisa miettii, että pitäisi varmaan pitkästä aikaa päivittää jotain yrityksen Facebook sivuille, mutta pää lyö ihan tyhjää eikä oikein ideoita ole, mitä uutta tai mitä yleensäkään sinne laittaisi.

Kadun toisella puolella kampaaja-Liisan aamu alkaa eri lailla. Ensimmäinen asiakas tulee puolen tunnin päästä jättäen Liisalle aikaa purkaa loppuviikoksi varatut kampaamotuotteet siististi myyntiin hyllyille. Liisa ehtii myös vilkaista Facebook sivuaan ja todeta, että uusia tykkääjiä on tullut ja viimeisin hiusmallikuva ja tyylin esittely on kerännyt ihastuneita kommentteja ja sitä oli jaettu eteenpäin. Joku on myös kirjoittanut mukavan referenssinkin ja kehunut Liisan värisilmää valitessaan asiakkaalle piristävää syysväriä hiuksiin.

Missä ero?

Ehkäpä Liisa oli oivaltanut, että somenäkyvyys ei synny hetken mielijohteesta vaan perustuu suunnitelmallisuuteen. Jos tarkastelisimme Liisan toimia, huomaisimme ehkä seuraavia asioita:

  • Liisalla on somekalenteri tai somesuunnitelma: Koskapa Liisa on jo jonkin aikaa toiminut kampaajana, hän tietää miten omassa liiketoiminnassa eri kuukaudet ovat erilaisia ja mitkä ovat asiakkaiden tarpeita. Myöskin hän tietää ja tuntee oman viikottaisen asiakasvirran vaihtelun. Alkuviikko on tyypillisesti hiljaisempaa, keskellä alkuviikon arkipäivää samoin. Illat ja viikonloput olisivat aina lähes täynnä. Ja nyt elo-syyskuussa asiakkaat palaavat kouluihin ja lomilta töihin sekä aloittavat uusia harrastuksia tutustuen uusiin ihmisiin. Moni haluaakin samalla päivittää lookkiaan ja aloittaa freesinä uusissa toimissa.
  • Liisa kerää idealistaa: Paitsi kalenteri, Liisalla on myös idealista, johon hän kerää ideoita omien päivitysten tyyleiksi ja sisällöiksi. Erilaiset arvonnat, tarjoukset, pienet artikkelit, referenssikuvat ajankohtaisista töistä, asiakastarinat ja tuokiokuvat ovat olleet hänelle luontaisin tapa kertoa toiminnastaan ja tarjota asiakkaille infoa, arvoa (esimerkiksi tarjoukset) ja viihdykettä. Parhaimmat jutut jaetaan ja sitä kautta tulee uusia tykkääjiä sivuille ja samalla Liisan jutut leviävät lähtökohtaisesti laajemmalle yleisölle.
  • Liisa on kirjoittanut ainakin osan julkaisuista yhdellä kertaa ja ajastanut ne: Näin hänellä on 1 kk puskuri julkaisuja varastossa ja ne ovat linjassa hänen omien tavoitteidensa kanssa. Elokuun päivityksissä voisimme nähdä, että perjantaisin Liisa muistuttaa seuraavan alkuviikon tarjouksista. Tarjoukset promoavat esimerkiksi alkuviikon viime hetken ajanvarauksia alennuksella. Ja tuoden esiin omaa osaamistaan, loppuviikon päivityksissä hän kertoilee hienoista töistä, mitä on tehty. Lisäksi Liisa veti elokuun koulun alkajaisten kunniaksi ”fleda kuntoon ekaluokkalaiselle” ja sai monta uutta tykkääjää ja pikkukoululaisten kuvaa referenssiksi. Lisäksi Liisa kirjoitti hiusten hoitovinkkejä ”lomatukan elävöittämiseksi syksyä varten ja pipokauteen” tuoden esille uutuustuotteita, joita hänellä on myynnissä.

Ehkäpä Liisa oli oivaltanut, että somenäkyvyys ei synny hetken mielijohteesta vaan perustuu suunnitelmallisuuteen.

Liisa siis näkee somen omana markkinointikanavanaan ja tekee sinne sisältöä, joka oikeasti tukee hänen laskutettavaa työtä eli kampaajan hommia. Hän on järkiperäistänyt sisällöntuotannon ja tekee sitä suunnitelmallisesti sekä oppii kokemastaan ja parantaa toimintaansa asiakasviestinnän osalta.

Millainen on hyvä somesuunnitelma?

Muutama perusvinkki hyvän somesuunnitelman laatimiseksi:

  1. Tavoitteet kuntoon: Kannattaa kirkastaa itselleen, miksi somea päivittää. Mitkä ovat juuri sinun yrityksesi tavoitteita? Asiantuntijana voit tuoda esille toimintamallejasi, asenteitasi, osaamistasi ja kommentoida ajankohtaista alaltasi tuoden esille itseäsi potentiaalisille asiakkaillesi. Jos sinulla on konkreettinen palvelu kuten edellä esimerkissä, tavoitteesi on luoda tarpeeksi yleisöä ja kertoa palveluistasi niin, että saat ihmiset kiinnostumaan varaamaan aikaa juuri sinun pakeille. Kun kilpailu alallasi on kovaa, niin hyvä sisältömarkkinoija erottuu edukseen. Ihmiset tänä päivänä vertailevat ja valitsevat palveluja paljon nettisisältöjen ja toisten suositusten perusteella. Päätä myös kuinka usein tavoittelet päivittää somekanaviasi. Päivitystarve varmasti riippuu siitä, millainen bisnes sinulla on. Tuotekauppias voi vaikka joka päivä laittaa ihania tuotekuvia esimerkiksi Instagrammiin. Asiantuntija päivittää harvemmin, mutta säännöllisesti omasta toiminnasta. Pääasia on, että päivitystä tapahtuu ja se noudattaisi sinun toimintasi sykliä.
  2. Valitse mediat, missä näyt: Ei ole tarve heilua joka foorumilla. 1-2 kanavaa riittää, mutta niiden pitää olla semmoisia, jotka ovat sinulle luontaisia. Edelleen Facebook on käytössä 75%:lla väestöstä, Youtubea kattelee 66%, Instagramia 35% ja LinkedIniä 19%. Muitakin somekanavia on, mutta ne kannattaa valita sen mukaan, jossa arvelet juuri sinun asiakkaidesi olevan.
  3. Muista myös maksettu markkinointi: Lisää näkyvyyttä voit saada eri kanavissa maksetulla mainoksella. Mahdollisuus markkinoida maksullisesti on tyypillisesti yritystilien ominaisuus. Tämä on helppo ja usein edullinenkin tapa nostaa esiin jotain ajankohtaista. Asetat mainokselle tavoitteet ja valitset kohderyhmän, jolle sitä haluat näyttää ja ei kun menoksi. Analytiikasta (siis tilastoista) voit nähdä, miten homma puree ja parantaa markkinointitoimintaasi, mikäli et ole tyytyväinen. Somesuunnitelmaan kannattaakin laittaa merkinnät, milloin kampanjoit ja mitä.
  4. Laadi sisältösuunnitelma: Yleinen sisältösuunnitelman laatiminen helpottaa viikottaista työtä. Tärkeää on tunnistaa millaisia postauksia ja kirjoituksia laatii. Milloin nämä julkaistaan ja kenen toimesta, jos yrityksessäsi on useampia, jotka sitä voivat tehdä. Lisäksi jos sinulla on valmiina idealistaa, voit tehdä päivityksiä valmiiksi varastoon ja ajastaa ne. Näin sisällöntuotantosi on tehokasta ja usein johdonmukaisempaa ja voit keskittyä muuhun.

Yleisiä virheitä somesuunnittelussa ja sisältömarkkinoinnissa

Jos parhaasi mukaan teet erilaisia päivityksiä ja pysyt asiallisena toimijana sisällön suhteen, niin et voi ihan liikaa mokata. Mutta muutama varoituksen sana on paikallaan, mitä kannattaa välttää:

  1. Liian harvoin postaaminen: Ehkä yleisin moka on se, että ei muista-viitsi-jaksa laittaa mitään sisältöä esimerkiksi Facebook sivuilleen. Kun uusi asiakas kurkkii sivujasi ja ehkä kilpailijasikin sivuja, niin kumpi näyttää fiksummalta? Se, jolla on viimeisen kuukauden sisällä jotain sutinaa sivuillaan vai se jolla edellinen päivitys on ”anno domini”? Jos sinulla on yritykselläsi Facebook sivu, niin pidä se elävänä. Jollei sinulla itselläsi riitä tarmo ja osaaminen, niin osta vaikka palveluna sisältötuotantoa. Hyvä vaihtoehto on tietysti delegoida somepäivitysvastuu yrityksessä henkilölle, joka sen kokee omakseen (siis mikäli et yritä yksin…).
  2. Liian tylsä sisältö: Lähtökohtaisesti sanoisin, että kaikki ammattisisältö ja tuote- tai palvelutieto on kiinnostavaa, mikäli se on kirjoitettu potentiaaliselle asiakkaallesi. Somemantra sanoo sisällöstä, että ”auta, osallista, tiedota, viihdytä ja hoivaa asiakastasi”, samalla luot itsestäsi ja yrityksestäsi brändiä. Jaa osaamistasi ja vinkkejä mieluummin kuin myy-myy-myy. Hyvää sisältöä jaetaan ja luetaan. Esimerkiksi asiantuntijasisältöä luetaan pitkään julkaisun jälkeen.
  3. Älä tuhlaa energiaasi liian moneen kanavaan, äläkä ähkytä julkaisuja: Koko kirjoituksen pointti olikin, että järkevät sinun strategiset valinnat somen käytössä tukevat liiketoimintaasi ja järkevöittävät ajankäyttöäsi myös some- ja sisältömarkkinoinnin osalta. Ei tämä nyt niin rakettitiedettä ole ja hyvin tehtynä voit saada (mitattavia) tuloksiakin eli uusia asiakkaita, pitää vanhat sekä kasvattaa liiketoimintaasi tavoitteellisesti.
  4. Älä anna muiden sanella mitä kirjoitat = Ideoi itse sisältösi: Yrittäjä itse on paras oman alansa ja asiakkaidensa asiantuntija. Vaikka delegoisit somepäivitykset ulkopuoliselle, niin pidä joku kosketus siihen mitä sisältöä tuotetaan. Ja mikäpä sen parempi paikka kuin juuri somesuunnitelman laatiminen ja päivittäminen näiden ideoiden sisällyttämiseksi.

Somesuunnitelma pähkinänkuoressa

Pikalista yhteenvetona somesuunnitelman tekemiseksi:

  1. Laadi yleissuunnitelma mitä, miksi ja miten
  2. Pidä idealistaa aiheista mistä kirjoittaa
  3. Tunnista kelle kirjoitat ja valitse tyylisi kirjoittaa
  4. Kalenteroi ideat julkaisusuunnitelmaksi
  5. Varaa aikaa tekemiselle ja tee useampi päivitys samalla kertaa esim. 1-2 viikon jutut
  6. Ajasta tuotokset julkaistaviksi
  7. Nauti tuloksista, mittaa ja analysoi ja opi paremmaksi viestijäksi

Niin ja paras someidealista, minkä olen löytänyt, löytyy NIKU Creativen sivuilta. Kaikkea ei tarvitse tehdä, mutta siinä on monta ideaa valmiina, millaista sisältöä voit tehdä.

https://nikucreative.fi/somekalenteri/

Close Menu