”Tee-se-itse” mies tai nainen yrittää

Miksi palvelujen ostaminen on niin haastavaa?

Maija-Leena Rissanen

Harva meistä leikkaa itse tukkaansa tai korjaa autoaan. Mutta kun samat henkilöt ovat yrittäjiä, heistä sukeutuukin yhtäkkiä monen alan osaajia ja toimijoita oman bisneksensä pyörittämisessä. Nämä oman elämänsä supermiehet ja -naiset puurtavat pitkiä työpäiviä tehden sitä liiketoimintaa, mikä on heidän päätulonlähteensä ja sen lisäksi venyttävät päivää ja omaa pinnaansa pakertamalla kaikkea muuta millä tukea sitä pääelinkeinoa. Miksi he eivät pysähdy ja mieti, onko järkeä tehdä toimintoja, jotka joku tekisi vastiketta vasten paremmin, ammattitaitoisesti ja monesti myös nopeammin?

“Haastaisin miettimään, että onko niukkaan palvelujen ostamiseen osasyynä se, että ei yksinkertaisesti osata ostaa kohteena olevaa palvelua? Esimerkiksi, jos markkinointi ei ole yrittäjän omaa osaamista, niin miten hän osaa tilata ja teettää itselleen sopivaa ja ennen kaikkea hänen yritystään edistävää palvelua?”

Syitä miksi ei osteta palveluja

Arvelen, että yksi juurisyy palvelujen ostamattomuuteen on suomalaisen suo-kuokka-ja- jussi -mentaliteetti. Vaikka on jo aikaa siitä, kun ihmiset maatalousvaltaisessa yhteiskunnassa tekivät pitkälti kaiken itse omaan käyttöön tarvitsemansa, niin edelleen on jotenkin ihannoitua se, että pystyy olemaan omavarainen. ”Ei tartte auttaa, osaan kyllä itse” -mentaliteetti edelleen on voimassa.

Toisaalta nuukuus iskee myös. Miksi turhaa maksaa vieraalle, kun voi tehdä itse?

Mutta totuus on, että edellä mainitut syyt ovat tekosyitä! Yrittäjät eivät aina laske omaa aikaansa rahaksi tai hyvinvoinniksi.

Haastaisin miettimään, että onko niukkaan palvelujen ostamiseen osasyynä se, että ei yksinkertaisesti osata ostaa kohteena olevaa palvelua? Esimerkiksi, jos markkinointi ei ole yrittäjän omaa osaamista, niin miten hän osaa tilata ja teettää itselleen sopivaa ja ennen kaikkea hänen yritystään edistävää palvelua?

Huomattavasti jouhevammin voi hoitua sellaisten palvelujen ostaminen, joissa voi itse mieltää mitä siinä tehdään ja millaista tulosta voi tulla. Tai jos on suoraan ymmärrettävissä tarve ja sitä tyydyttävä palvelu. Väitän, että tilitoimistot edustavat palveluja, jotka jokainen yrittäjä mieltää ja kokee tarpeellisiksi. Harva kyseenalaistaa tällaista ulkoistusta. Kyse on kuitenkin rahasta, laeista ja veroista. Kyllä ne pitää hoitaa oikein, ettei tule yllätyksiä.

Astetta haastavampaa on tietysti laajempien palvelukokonaisuuksien tai pitempi aikaisten merkittävien hankintojen ostaminen. Esimerkiksi jos hankit omaan tuotantoosi liittyvää kalustoa tai vaikka laajemman kokonaisuuden toimistoon sopivaa laitteistoa palveluineen, niin ne pitäisi osata kilpailuttaa. Tai ainakin kannattaisi kilpailuttaa?

Miksi palveluja kannattaa ostaa?

Toimialasta ja yrityksen vaiheesta riippumatta, jokaista yritystä ja sen toimintaa voidaan tarkastella muutamasta yhdenmukaisesta näkökulmasta.

On tärkeää tunnistaa yrityksen ydinliiketoiminta. Mikä on se, mistä tulee rahaa juuri siihen yritykseen?

Toiseksi on hyvä miettiä, mitä kaikkea yrityksessä tehdään nykyisellään, joka ei varsinaisesti tuo lisäarvoa tuohon ydinliiketoimintaan liittyvään tekemiseen.

Eli fokusoimme siis ydinliiketoimintaan ja lisäarvoon.

Mikäli joku asia tai tekeminen ei liity edellä mainittuun, niin kannattaa esittää kysymys, että tekisikö joku tämän paremmin, ammattitaitoisemmin tai nopeammin kuin mitä yritys ja yrittäjä itse? Liikenisikö yrityksellä enemmän aikaa siihen, mikä tuo sille rahaa, mikäli sen ”tukitoiminnon” ulkoistaisi eli ostaisi palveluna muualta osaavalta palveluntarjoajalta?

Yrittäjän oma jaksaminen ja työpäivän pituus eivät ole myöskään vähäpätöisiä seikkoja. Ei ehkä pitemmällä tähtäimellä kannata elää mitään supersankaritarinaa oman työn tekemisen määrän suhteen. Palaa se isokin kynttilä loppuun joskus.

Ja mikäli sitä tarmoa ja aikaa jää yrittäjällä liikaa palvelujen ulkoistamisen jälkeen, niin voisihan sen mieluummin arjen yrittämisen lisäksi suunnata vaikka liiketoimiensa kehittämisen ja kasvun suunnitteluun tai tuotteiden ja palvelujen miettimiseen sekä uusien asiakkaiden ja asiakasryhmien tunnistamiseen? Järkevän työajan puitteissa tietysti!

Kuinka ostat palveluja?

Mielestäni palvelujen ostamiseen on yksi selkeä kikka. Se kuuluu, että pitää olla joku tavoite, mitä haluaa ja miksi. Ja kannattaa pyytää apua, jollei itse ole varma.

Jokainen meistä tietää mikä on auto. Olemme olleet kyydissä tai ajaneet sellaista. Jos lähdet autokauppaan niin todennäköisesti sinulla on lähtökohtaisesti mielikuva mitä olet hakemassa ja mihin tarkoitukseen. Ja vaikka suurin osa meistä ei ole autoinsinöörejä suunnittelemassa autoja, niin osaamme ostaa jonkun auton tarvittaessa. Toki myyjälläkin on tässä näppinsä pelissä, että se menopeli sieltä kaupasta lähtee mukaan.

Sama juttu palveluissa. On tärkeää määrittää tavoite ja perustelu, miksi  palvelu on tarpeen. Joidenkin palvelujen ostamisessa on tarpeen myös  suunnitelma, jotta palvelua voidaan hyödyntää. Suunnittelu ei aina ole pelkästään ostajan homma, kts. seuraava kappale.

Ja ennen kaikkea ostajana sinulla on oikeus kysyä palveluntarjoajalta kaikki mahdolliset kysymykset mitkä mieltäsi vaivaavat. Tässä alla on muutama kysymys hyväksi aluksi:

  • Jos ostan tämän palvelun sinulta/ teiltä, niin mitä tämän palvelun hankkiminen vaatii minulta? Mihin toimiin minun pitää sitoutua?
  • Mitkä ovat tämän palvelun hyödyt minun liiketoiminnalleni?
  • Miten palvelun laatu on taattu?
  • Voinko kokeilla palvelua ennen sitoutumista suurempaan/pitempi kestoiseen palveluun?
  • Jos hankin palvelun, niin mitä uusia liiketoimintamahdollisuuksia palvelu mahdollistaa?
  • Millaista tukea voin saada palveluun?
  • Mitä maksaa …

Yrittäjäverkostoista löytyy apua ja oppaita moneen aiheeseen. Ja omista yrittäjäverkoista vertaistukea voi kysellä, mitä toimittajia käyttävät mihinkin tarkoitukseen ja kokemuksia niistä, ketä palvelutuottajaa yrittäjäkolleega voi suositella.

Jos olet palveluntuottaja, miten voit helpottaa ostamista?

Jos oletkin tiskin toisella puolella, eli se palvelun tuottaja, mitä voit tehdä helpottaaksesi ostajaa ostamaan juuri sinun palvelusi?

Ilman, että minulla on ketun häntä kainalossa, niin sanoisin, että hyvä ja selkeä tuotteistaminen on a ja o. On tärkeää kuvata riittävällä tarkkuudella palvelun sisältö ja laajuus, kaupalliset ehdot, toimitusehdot jne. esimerkiksi palvelukuvauksena tai muina asiakkaalle mahdollisesti annettavana materiaalina esimerkiksi palvelun kotisivulla.

Mitä monimutkaisempi palvelusi on (…näitäkin löytyy …), niin tärkeää on antaa asiakkaalle tarpeeksi yksinkertaista ja selkeää informaatiota. Hyvä on kertoa ja perustella esimerkein palvelun hyötyjä asiakkaallesi. Käyttöopastus ja valmennus on myös tärkeää, mikäli sellainen edistää palvelusi käyttöä ja auttaa asiakasta hyötymään siitä paremmin.

Jos palvelusi vaatii asiakkaaltasi sitoutumista ja/tai osallistumista palvelun tuottamiseen, niin kerro mitä palvelusi vaatii ostajalta, olkoon kyseessä ajankäyttö, suunnittelu, lähtötiedot tms.

Ja lähtökohtaisesti, mikäli palvelusi luonne vaatii suunnittelua, niin auta asiakasta laatimaan riittävä suunnitelma ennen palveluun sitoutumista. Mikä on tarjottavan palvelun tavoite, laajuus, toimitustapa, mitä nyt on relevanttia kyseessä olevaan palveluun? Huomioi, että ostaja ei aina tiedä mitä on ostamassa. Auta häntä tekemään päätöksiä kyselemällä ja kartoittamalla tarpeet. Esimerkkinä voisi olla markkinointipalvelujen ostaminen. Kannattaa laatia yrittäjän kanssa jonkinlainen yhteinen suunnitelma, mitä tehdään ja milloin.

Ja voitko itse tuotteistaa palvelusi niin, että ostajalla on mahdollisuus kokeilla ennen sitoutumista siihen pitkäksi aikaa. Kokeilujakso antaa osviittaa onko palvelusi sitä mitä yrittäjä on hakemassa.

Mitä kaikkea voisit ostaa yrityksellesi palveluna?

Oy Yritys Ab miettii siis omaa ydinliiketoimintaansa ja päättää lähteä hankkimaan palveluja oma toimintaansa tehostaakseen. Mitä se voisi hankkia? Alla oleva lista on esimerkinomainen, mutta kaikki melko ovat tuttuja juttuja?

  • tietotekniikka- ja muut toimistolaitteet, tukipalvelut ja päivitykset
  • tilitoimisto ja tilintarkastaja
  • markkinointipalvelut, erityisesti digitaalinen markkinointi ja somenäkyvyys, graafikko, sisältötuotanto
  • kotisivujen teko ja ylläpito
  • siivouspalvelut
  • kokouscatering
  • tilaisuuksien järjestäminen, tykytapahtumat, yritysjuhlat
  • yrityksen kehittämispalvelut ja neuvonta, konsultointi
  • työhyvinvointipalvelut ja työyhteisön valmennus
  • henkilöstön koulutuspalvelut eri aloilta ammatillinen ja täydennyskoulutus
  • työvaatteet ja työkoneet palveluna
  • autoleasing
  • LISÄÄ OMA PALVELUSI TÄHÄN 😊
Close Menu