Helmikuun Haaste

Kuinka laatia toimiva markkinointisuunnitelma yrityksellesi 10 päivässä

Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!

PÄIVÄN  6 TEHTÄVÄ

Maija-Leena Rissanen

Tuotteistaminen

Intro

Tuntuuko sinusta, että markkinointisi ei tuota selkeästi hyötyä? Tai tulee markkinoitua lähtökohtaisesti liian vähän? Jotain pitäisi tehdä, mutta ideat ovat hukassa ja ei aina keksi mitä tehdä?

Markkinointi ei ole rakettitiedettä, vaan selkeällä tavoitteellisella suunnittelulla voit saada paljon aikaan pienilläkin resursseilla.

Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!

Alla päivän 6 tarina ja tehtävä. 

“Älä etsi asiakkaita tuotteillesi, vaan tuotteita asiakkaallesi. “

-Seth Godin

#6: Laita tuotteistus kuntoon eli hio palveluistasi ja tuotteistasi timantteja

Tuotteistus ja markkinointi -match made in Heaven? Kyllä näin on. Selkeitä tuotteita ja palvelukokonaisuuksia on helpompi markkinoida. Päivän 6 teemana on siis tuotteistus.

Kaiken liiketoiminnan keskiössä on asiakas ja hänen tarpeensa. Tuotteistaessasi omia tuotteita, palveluja ja ratkaisujasi kannattaa aina lähteä liikkeelle kehittämällä omaan ymmärrystä omien tavoiteasiakkaidesi tarpeista. Mitä he hakevat? Mitä heidän haasteitansa tai ongelmia sinun tuotteesi ratkaisevat? Millaisia heillä on tavoitteita tai tehtäviä, joihin he hakevat ratkaisua? Mitkä ovat heidän murheitansa ja mitkä ovat selkeitä hyötyjä asiakkaalle, jos hän käyttää sinun tuotteitasi?

Toinen näkökulma tuotteistamispohdintaan on tietysti miettiä, mitä sinä voit tarjota. Mikä on sinun tuotteesi tai ratkaisusi? Millaisilla ominaisuuksilla ne vastaavat asiakkaan tarpeisiin, poistavat tämän murheita tai tuottavat selkeää hyötyä?

Kolmas näkökulma tuotteistukseen on toimitus eli kuinka tuotat palvelusi, kuinka palvelet asiakastasi. Toisin päin ajateltuna, mieti miten asiakas sinut ja sinun tuotteesi/palvelusi löytää. Asiakaspolun pohtiminen asiakkaan näkökulmasta voi tuoda oivalluksia siitä, missä voit olla erilainen kuin kilpailijasi tai missä voit kehittää toimintaasi, jotta asiakkaasi löytävät sinut paremmin.

Käytyäsi tällaista keskustelua ja pohdintaa, pystyt kiteyttämään oman tuotteesi tai palvelusi arvolupauksen. Voit siis viestiä asiakkaallesi mitä hyötyä on sinun tuotteistasi tai palveluistasi hänelle. Helpottaa huomattavasti sisältösuunnittelua markkinointiin, jos olet käynyt tämän harjoituksen yhden jos toisenkin kerran läpi.

Yksi näppärä työkalu yllä olevan pohdinnan kiteyttämiseen on arvolupauskartta.

Päivän numero 6 tehtävä kuuluu:

Kiteytä arvolupauksesi! Mieti yllä olevan teeman puitteissa annettuja kysymyksiä ja laadi itsellesi arvolupauskartta. Kun olet kiteyttänyt oman asiakasarvosi, niin sinulla on hyvä pohja miettiä markkinointiisi selkeäitä argumentteja ja sisältöä.

Kannattaa käydä jatkuvasti keskustelua asiakkaidesi kanssa todentaaksesi, että omat havaintosi ja mietteesi oikeasti vastaavat sitä, mitä asiakkaasi odottavat sinulta ja tuotteiltasi/palveluiltasi.

Laadi arvolupauskartta: voit hyödyntää tätä pohjaa. Mieti asioita numerojärjestyksessä.

 

Vastaa