fbpx

Arvon mekin ansaitsemme

Arvon määritelmä kertoo, että arvoilla tarkoitetaan jotain toivottua asiaa, suotavaa käyttäytymistä tai päämäärää. Arvot ovat luonteeltaan käsitteellisiä ja ne ohjaavat ihmisten tai ihmisryhmien toimintaa. Myös liiketoiminta voi (ja kannattaa perustua) arvoihin. Mikä on sinun arvopohjainen satsaus liiketoiminnassasi? Miten ne näkyvät sinun liiketoiminnassasi?

Continue Reading

Kilpailukykyinen kivijalka artikkeli 1

Miksi kivijalkaliike edelleen voi kukoistaa Tässä artikkelisarjassa käyn läpi kivijalkaliiketoiminnan edellytyksiä ja kilpailutekijöitä. Maija-Leena Rissanen Tämä artikkeli on ensimmäinen sarjassa ”kilpailukykyinen kivijalka”. Tarkoitukseni artikkelisarjassa on argumentoida, miksi kivijalkaliiketoiminta voi edelleen…

Continue Reading

”Tee-se-itse” mies tai nainen yrittää

Toimialasta ja yrityksen vaiheesta riippumatta, jokaista yritystä ja sen toimintaa voidaan tarkastella muutamasta yhdenmukaisesta näkökulmasta. On tärkeää tunnistaa yrityksen ydinliiketoiminta. Mikä on se, mistä tulee rahaa juuri siihen yritykseen? Mikäli joku asia tai tekeminen ei liity edellä mainittuun, niin kannattaa esittää kysymys, että tekisikö joku tämän paremmin, ammattitaitoisemmin tai nopeammin kuin mitä yritys ja yrittäjä itse? Tarjoan myös vinkkejä siihen, kuinka ostat palveluja.

Continue Reading

Voittava visio

Hämmästytkö jos väitän, että monella yrityksellä ei ole selkeää visiota tulevaisuudesta? Visio on kuitenkin tärkeä johtamisen työkalu, se yrityksen navigaattori tai merikartta. Visiolla voit varmistaa, että arjen toiminnot ja tekemiset yrityksessäsi johtavat haluttuun tavoitteeseen. Millainen on voittava visio?

Continue Reading

Asiantuntijan henkilöbrändäys

Brändi on lähtökohtaisesti hyvin selkeä käsite, kun puhutaan tuotteista ja fyysisistä tavaramerkeistä, mutta henkilöbrändi voi herättää enemmän intohimoja puolesta tai vastaan. Brändiin liitetään usein joku arvolupaus ja ilme. Myös henkilöbrändillä voit tunnistautua jonkun ryhmän, osaamisen tai tekemisen toimijaksi. Erityisesti jos olet asiantuntija, joka on oma tuotteensa, henkilöbrändin merkitystä ei voi vähätellä ammattimaisen maineen osana.

Continue Reading

Puhu äänellä jonka kuulen

Lähtökohtaisesti aineettoman palvelun myyminen on haasteellista. Osaaminen ja neuvonta ovat esimerkkejä tästä. Tämänkin vuoksi esimerkkien ja tarinoiden kautta voi palveluaan ja sen hyötyjä yrittäjälle kuvata konkreettisemmin. Kun puhuu abstraktisen liiketoiminnan kehittämisen sijaan yrityksen kasvusta, niin viesti menee paremmin perille. Käsittelen artikkelissa tarinan kerrontaa siten, että vältät oman alasi bisnesjargonia ja termejä.

Continue Reading

Kannattavuuslaskennan ABC

Usein tulee mieleen eri yrityksissä ja varsinkin palvelua tarjoavissa ravitsemus- tai kauppaliikkeissä asioidessaan, että onkohan kukaan koskaan oikeasti sitä instanssia perustaessaan laskenut, millaista liiketoimintaa vaaditaan ko. instanssin ylläpitoon. Paljonko asiakkaita pitäisi olla, mikä olisi hyvä keskiostoksen koko, paljonko ovat kustannukset, ja ennen kaikkea saako tästä palkkaakin ja voiko maksaa veronsa ja eläkemaksunsa? Kannattavuuslaskennan tulisi olla kansalaistaito.

Continue Reading
  • 1
  • 2
Close Menu